שאלה 98. היכן מתמצת ומכילה את החוק המוסרי?
שאלה 98. היכן מתמצת ומכילה את החוק המוסרי?
תשובה. החוק המוסרי מתמצת ומכילה את עשרת הדיברות, אשר נאמרו בקולו של אלוהים על הר סיני ונכתבו על ידו עצמו על שני לוחות אבן, והן מתועדות בשמות כ'. ארבע הדיברות הראשונות מכילות את חובתנו כלפי אלוהים, ושש הדיברות הנותרות מכילות את חובתנו כלפי האדם.
שני לוחות האבן שעליהם נחקק החוק המוסרי כמצוות נחצבו בשני שלבים.
שני לוחות האבן הראשונים נעשו על ידי אלוהים עצמו וניתנו למשה, אך שני לוחות האבן השניים היו צריכים להיעשות על ידי משה. לוחות האבן הראשונים הראו מה היה על עם אלוהים לשמור ולעשות, אך לוחות האבן השניים נועדו לעם לחרוט בליבם, לחשוב ולקיים את רצון האל.
לוחות האבן הראשון והשני הם כמו האדם הראשון אדם והאדם האחרון. האדם הראשון אדם קיבל גוף חטא, והאדם השני אדם קיבל גוף רוח. לכן, לוח האבן השני הוא כמו מקדש שנבנה בלבבות הקדושים. לוח האבן הראשון נשבר (מת), ושני לוחות האבן השניים נחרטים מחדש (נולדים מחדש) ומונחים בארון הברית (במקדש בלבבות הקדושים).
תהילים מ':8, "לעשות רצונך חפצתי, אלוהי; תורתך בתוך ליבי." לוח האבן השני נמצא בתוך ליבי.
לוח האבן השני הוא החוק החדש, אלה שתחת תורת המשיח. בקורינתים א' ט':21, נאמר, "לחסרי תורה הייתי כחסרי תורה (אף על פי שאיני חסר תורה לאלוהים, כי אם תחת תורת המשיח), למען אצבור את חסרי התורה."
שני לוחות האבן הראשונים ניתנו, והוכח באמצעות אירוע עגל הזהב שבני אדם לא יכלו לשמור אותם. אולם, בתוכם, רחמיו וחמלתו של אלוהים שטפו על גדותיהם. אלו הם שני לוחות האבן השניים. לכן, שם יהוה מוכרז יחד עם שני לוחות האבן השניים.
לוח האבן הראשון עוסק באדם הראשון, אדם, ובחטא, בעוד שלוח האבן השני עוסק באדם האחרון, אדם, ובחסד. לוח האבן הראשון עוסק במותו של הצלב, בעוד שלוח האבן השני עוסק בתחיית המתים. ביוחנן א' 17 נאמר: "כי התורה ניתנה על ידי משה, אך החסד והאמת באו על ידי ישוע המשיח".
לסיכום, בנוגע לתוכן המצוות הנקראות חוק מוסרי, הראשונה חרוטה על לוחות אבן ונאלצת לנהוג, אך השנייה חרוטה בלב דרך לוחות האבן ולהבחין ברצון האל ולפעול בהתאם. משמעות קיום המצווה השנייה מבין שני לוחות האבן היא לחרוטה בלב.
תגובות
הוסף רשומת תגובה