אלה שהמקדש הישן שלהם נעלם ובלבם נבנה מקדש חדש

 

אלה שהמקדש הישן שלהם נעלם ובלבם נבנה מקדש חדש

 

התגלות 6:12-14 "וראיתי כאשר פתח את החותם השישי, והנה רעידת אדמה גדולה; וְהַשֶּׁמֶשׁ הִשְׁחִירָה כְּשַׁק שַׁעֲרוֹת, וְהַיָּרֵחַ יִהְיֶה לְדָם; וכוכבי השמים נפלו על הארץ, כמו שעץ תאנה משליך את תאניה בטרם עת, כשהיא מטלטלת רוח חזקה. וַיִּסְלוּ הַשָּׁמַיִם כְּמִגְלָה, כְּשֶׁהִתְגַּלְגְּלָהּ; וכל הר ואי הוזזו ממקומם.

התנ"ך מבטא את הישועה גם במונחים של בריאה. הוא אינו מבטא את בריאת היקום, אלא מבטא את הקמת מלכות האלוהים בלב כבריאה חדשה. 2 לקורינתים 4:6 "כי אלוהים, אשר ציווה על האור לזרוח מתוך החושך, האיר בלבנו, לתת את אור הידע של כבוד אלוהים בפני ישוע המשיח." ב-2 לקורינתים ה': 17, "לכן אם מישהו במשיח, הוא יצור חדש: ישנים חלפו; הנה, כל הדברים הפכו לחדשים." באפסים ב':10 נאמר, "כי אנו יצירתו, נבראים (κτισθέντες) במשיח ישוע למעשים טובים, אשר אלוהים קבע לפנים כדי שנלך בהם." כריסטנטס (κτισθέντες) הוא יצור. קולוסים ג' 10 אומר: "ולבשו את האדם החדש המתחדש בדעת על פי צלם ברא אותו."

המושג ההפוך של ישועה הוא שיפוט. זה עובר מבריאה לבריאה ואז לבריאה מחדש. גזרה היא מושג השיפוט״. מופיעות מילים על התרופפות כדור הארץ ועל קריסת היקום. אנו יכולים לראות את השיפוט המתרחש בהיסטוריה של ישראל ככריעה. התנ"ך מכיל סיפורים על השמש, הירח והכוכבים שהופכים כהים, גופים שמימיים רועדים ודם נשפך החוצה. אם יש גזרה, אז מתרחשת יצירה חדשה. בהסתכלות אל לבם של המאמינים, כאשר האני הישן מתמוטט, נוצר אדם חדש.

התוכן של התגלות ו':12-14 מתייחס למשפטו של אלוהים. תכנים דומים מצויים אצל הנביאים. בישעיהו יג, י-י"ג, "כאשר מצאה ידי את ממלכות האלילים וצלמותיהם הצטברו על ירושלים ושומרון; הֲלֹא כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְשַׁמְרוֹן וְאֶת-גְּלִילָהּ, כֵּן אֶעֱשֶׂה אֶת-יְרוּשָׁלִָם וְאֶת-אֵלִילָהּ? עַל כֵּן יִהְיֶה כִּי עָשָׂה יְהוָה אֶת כָּל מְלַאכְתּוֹ עַל הַר צִיּוֹן וְעַל יְרוּשָׁלָ ִם, אֶעֱנוֹשׁ אֶת פְּרִי לִבּוֹ הַחָזָק שֶׁל מֶלֶךְ אַשּׁוּר, וְאֶת כָּבוֹד נִפְלָתוֹ נִפְרְאוּ. כִּי אָמַר, בְּחֶזְקֵי יָדִי עָשִׂיתִי, וּבְחָכְמָתִי; כי נבון אני, והסרתי את גבול העם, וגזלתי את אוצרותיהם, והורדתי את היושבים כאיש חיל.

ישעיהו ל"ד:4-5" וכל צבא השמים יתפזרו, והשמים יתגלגלו יחדיו כמגילה: וכל צבאם יפלו, כשנושר העלה מהגפן, וכתאנה נופלת. מעץ התאנה. כי חרבי תהיה רחצה בשמים, הנה היא ירדה על אדומיאה ועל אנשי קללתי למשפט.התוכן הזה הוא שאלוהים שופט את אדום.

יחזקאל 32:6-8 "גם אשקה בדמך את הארץ אשר שוחה בה עד ההרים; והנהרות יהיו מלאים ממך. וכאשר אוציאך, אכסה את השמים, ואחשיך את כוכביו; אכסה את השמש בענן, והירח לא יאיר לה. את כל אורות השמים אעשה חושך עליך, ואשכין חושך על ארצך, נאום אדוני ה'. "הדברים הללו הם נבואת משפט על מצרים.

משפט ה' נוגע בעיקר למדינות הזרות שתקפו את ישראל. כמו כן, עלינו לפרש את ספר ההתגלות כמו הנביאים. אלה שקיבלו את מכתבו של ג'ון בזמנו היו לספירה. הם אנשי כנסייה שחיו במאה ה-1. ספר ההתגלות מקושר לקטעים ברחבי התנ"ך החל מבראשית, אך קשור באופן ישיר במיוחד לשיח על הזיתים במתי כ"ד. מתי כ"ד עוסק במשפט בית המקדש בירושלים. התכנים הם כאילו גרמי השמים משתנים וכוח השמיים רועד. הוא מתאר את חורבן בית המקדש, לא את חורבן עולם הטבע. במילים אחרות, זו גזירה.

בהתבוננות במתי 24:19-33, "ואוי להרות ולמיניקים בימים ההם!

אבל התפללו שלא תהיה טיסתכם בחורף, ולא ביום השבת: או אז תהיה צרה גדולה, אשר לא הייתה מאז ראשית העולם ועד היום, לא ולא תהיה לעולם.

וְאִלּוּ לְקַצֵּר הַיָּמִים הָאֵלֶּה, לֹא יַצִּיל בָּשָׂר: אֶלָּא לְמַעַן הַנְּחִירִים יִקְצָרוּ הַיָּמִים הָאֵלֶּה.

אז אם יאמר לכם איש: הנה הנה המשיח או שם; לא להאמין בזה.

כי יקומו משיחי שקר ונביאי שקר ויעשו אותות ומופתים גדולים; עד כדי כך שאם זה היה אפשרי, הם יטעו את הנבחרים עצמם. הנה, אמרתי לך קודם. לָכֵן אִם יֹאמְרוּ לָכֶם הִנֵּה הוּא בְּמִדְבָּר; אל תצא: הנה הוא בחדרי-הסתר; לא להאמין בזה. כִּי כַּאֲשֶׁר יוֹצֵא הַבְּרָק מִמִּזְרָח, וְזָרַח עַד-מִסְרָב; כך תהיה גם ביאת בן האדם. כִּי בְּכָל מָקוֹם שֶׁיִּהְיֶה הַנֶּגֶל, שָׁם יִתְלַקְּצוּ הַנשרים. מיד לאחר צרת הימים ההם תחשך השמש, והירח לא יאיר את אורה, והכוכבים יפלו מן השמים, ותזדעזעו כוחות השמים: ואז יופיע אות בן. אדם בשמים: ואז יבכו כל שבטי הארץ ויראו את בן האדם בא בענני השמים בעוצמה ובתהילה רבה. וַיִּשְׁלַח אֶת מַלְאָכֵיהּ בְּקוֹל שוֹפֵר רַב, וַיִּקְסֹף אֶת בְּחִירוֹ מֵאַרְבַּע הַשָּׁבוֹת מִקְצוֹת הַשָּׁמַיִם אֶל קֵץ הַשָּׁמַיִם. עתה למד משל על עץ התאנה; כשהענף שלו עוד רך ויוציא עלים, אתם יודעים שהקיץ קרוב: כך גם אתם, כאשר תראו את כל הדברים האלה, דעו כי הוא קרוב, אפילו בדלתות.

זוהי תנועה ממקדש האבן אל מלכות אלוהים בלב המאמינים. אז, בלב, בית המקדש הישן, האדם הישן (האדם הראשון, אדם), מתמוטט, והמקדש החדש, האדם החדש (האדם האחרון, אדם), מופיע. הזקן נשפט ונברא אדם חדש. הדין מוביל לישועה שנבראת מחדש בדרך זו. חרטה כלולה כאן.

ביואל ב, 10, "תרעיד הארץ לפניהם; השמים ירעדו: השמש והירח יהיו חשוכים, והכוכבים יפסיקו את זוהרם.

בפרק ב' פסוקים 28-32, "והיה אחר כך, ושפך רוחי על כל בשר; ויתנבאו בניכם ובנותיכם, זקניכם תחלמו חלומות, בחוריכם יראו חזיונות: וכן על העבדים ועל השפחות, בימים ההם, אשפוך רוחי. ואראה נפלאות בשמים ובארץ דם ואש ועמודי עשן. השמש תהפוך לחושך, והירח לדם, לפני בוא יום יהוה הגדול והנורא. ויהי כי ינצל כל אשר יקרא בשם ה' כי בהר ציון ובירושלים תהיה הצלה כדבר ה' ובשארית אשר יקרא ה'" פרק פרק. 3 פסוקים 15-16 השמש והירח יחשכו והכוכבים יפסיקו את זוהרם. גַּם-הוּא יְהוָה יִשְׂאֹג מִצִיּוֹן, וַיִּשְׁמַע קוֹלוֹ מִירוּשָׁלִָם; והשמים והארץ ירעידו: אבל יהוה יהיה התקווה לעמו ולעוז בני ישראל.זוהי סצנה שבה אלוהים מנבא משפט על אויבי יהודה ב"יום ה'". התנ"ך אומר שמי שחוזר בתשובה במהלך הדין ייוושע.

פסוקי התנ"ך על "יום ה'" הם כדלקמן: בעמוס ה' 18-20, "אוי לכם החפצים ביום ה'!" לאיזה מטרה זה בשבילך? יום יהוה חושך ולא אור. כאילו אדם ברח מאריה, ודב פגש אותו; או שנכנס לבית, והישען ידו על הקיר, ונשך אותו נחש. האם יום יהוה לא יהיה חושך ולא אור? אפילו חשוך מאוד, ואין בו זוהר?יש כמה פסוקים בישעיהו על יום ה'. פירוש הדבר שיום יהוה יהיה ישועה לעם אלוהים, אבל אם לא, זה יהיה משפט. נאמר גם בירמיהו פרק 30 ובצפניה פרק א'.

ישראל חיכו ליום ה'. היום הזה הוא יום הצדקה להביס את האויבים. אולם הנביא עמוס ניבא כי אותו יום יהיה למעשה יום דין לישראל. המשפט והישועה מופיעים יחד בנביאים ישעיהו וירמיהו. בסופו של דבר, יום יהוה הוא בעיקר יום של דין ויום ישועה לשארית.

ביום חג השבועות, פטרוס הכריז שדברי יואל התגשמו. מעשי השליחים ב':16-21 "אבל זה מה שנאמר על ידי הנביא יואל; ויהי באחרית הימים, נאום אלהים, אשפוך רוחי על כל בשר, ויתנבאו בניכם ובנותיכם, ונעריכם יראו חזיונות, וזקניכם יחלומו חלומות. ועל עבדי ועל שפחותי אשפוך בימים ההם של רוחי; וַיִּתְנַבְּאוּ: וְהִרְאֶה נִפְלוֹת בַּשָּׁמַיִם מִמַּעְלָה וְאִתּוֹת בָּאָרֶץ לְמַטָּה; דם ואש ואדי עשן: השמש תהפוך לחושך, והירח לדם, בטרם יבוא יום ה' הגדול והמוכר: ויהי כל אשר יקרא בשם. של ה' ייוושע.

השליח פאולוס חיבר את יום יהוה עם מותו (שיפוט) ותחיית המתים (ישועה) של ישוע המשיח על הצלב. פטרוס מחבר את אובדן האור של השמש, הירח והכוכבים עם חג השבועות (היום שבו באה רוח הקודש). ספר ההתגלות מסביר במונחים מפחידים אלה "חורבן בית המקדש הישן והעברת מלכות אלוהים לכנסייה". כמו כן, בית המקדש הישן (אדם ישן) מתמוטט בלבו של המאמין והמקדש החדש (אדם חדש) מגיח. ישראל הגשמית נשפטת באמצעות החוק, וישראל הרוחנית מובאת לישועה באמצעות הבשורה.

"והנה, הייתה רעידת אדמה גדולה; והשמש הפכה שחורה כשק שיער, והירח הפך לדם;" במתי כ"א:19, "וכאשר ראה עץ תאנה בדרך, בא אליו ולא מצא בו אלא עלים בלבד. ואמר לו לא יצמח עליך פרי מעתה ואילך לעולם. וכרגע עץ התאנה קמל.כאן, עץ התאנה מייצג את ישראל והופך לסיפור על משפט. השמש, הירח והכוכבים מייצגים את הברית הישנה. זה גם מסמל את המנהיג היהודי. המנהיג היה ממונה על החוק, והחוק הפך לאור לבני ישראל באותה תקופה. אובדן האור פירושו שסמכותם של מנהיגים יהודים ירדה. מכיוון שהמנהיגים היהודים דחו את המשיח, אלוהים פותח עידן חדש. זוהי סצנה של שינוי מעידן החוק לעידן הבשורה (גן עדן חדש).

"וכוכבי השמים נפלו על הארץ, כמו שעץ תאנה מטיל את תאניה בטרם עת, כשהיא מרעידה רוח חזקה." על השמים, ישעיהו ל"א 13-15 "ושכח את יהוה יוצרך אשר לו. פרש את השמים, ויסודות הארץ; וירא תדיר בכל יום מפני חמת הצורר, כאילו הוא מוכן להשמיד? והיכן חמת הצורר? הגלות השבוי ממהר לשחררו, ולא ימות בבור, ולא יכשל לחמו. אבל אני ה' אלוהיך אשר בקע את הים אשר גליו רעמו: יהוה צבאות שמו.השמים מסמלים את ישראל. בבראשית, השמים מסמלים גם את החוק. זה אומר שהשמים הישנים האלה ייעלמו. בפטרוס השני 3:12-13, "מחפש וממהר לבוא יום האלוהים, שבו יתמוססו השמים בוערים, והיסודות יימסו בחום לוהט?"

סטויקה (στοιχεα בצורת בסיס stoikeion) מופיעה בגלטים ד':3. "למרות זאת, כשהיינו ילדים, היינו בשעבוד תחת אלמנטים של העולם:" בית ספר יסודי הוא סטואיציה. אותו ביטוי נמצא בקולוסים ב':8. המדעים היסודיים הם החוק, הברית הישנה והאנשים הזקנים. אלה נהרסים ומובילים ליצירה חדשה. אז זה הופך לבשורה של המשיח, השמים החדשים והאדם החדש. פיטר אומר שאסור לנו להישאר ברמת הבשורה למתחילים. זה אומר שהישן נעלם כמו חומר מומס, והחדש מופיע. תהליך היציאה מעבר ללימודים היסודיים הוא כאשר האני הישן נעלם ואדם חדש, מקדש חדש, מופיע בלבו של המאמין.

"וכל הר ואי הוזזו ממקומם..." במתי כ"א:21, ענה ישוע ואמר אל ה', באמת אני אומר לכם, אם יש לכם אמונה ואין לכם ספק, לא רק תעשו זאת. אשר נעשה לעץ התאנה, אבל גם אם תאמר אל ההר הזה, הסר והושלך לים; זה ייעשה.קודמת לפסוק הזה קללה על עץ התאנה, ואחריה פסוק זה. התנ"ך אומר כי היעלמות המקדש הישן והופעתו של המקדש החדש הם כמו הזזת הר. ההר מסמל את המקום בו נמצא אלוהים. ההר הולך לים. זה נראה כמו הר צף בים. הים הוא גם מושא ישועה לזרים. היא מבטאת את תנועת הישועה מיהודים לגויים. המקדש המתאר את ההר עובר לים (הגויים).

העברים י"ב:26-28 "אשר קולו הרעיד אז את הארץ, אבל עכשיו הוא הבטיח לאמר, עוד פעם לא הזדעזעתי את הארץ אלא גם את השמים. והמילה הזאת, עוד פעם, מסמלת את הסרת הדברים המטלטלים, כמו הדברים הנעשים, כדי שהדברים שאינם ניתנים לטלטל יישארו. לכן אנו מקבלים מלכות שאינה ניתנת להזזה, תן לנו חסד, שבאמצעותו נוכל לשרת את אלוהים בצורה מקובלת ביראת קודש ויראת שמים:" הקדושים מקבלים את מלכות האל הבלתי מעורערת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אשרי עניי רוח כי להם מלכות השמים׃

שאלה 81. האם כל המאמינים האמיתיים יכולים להיות בטוחים תמיד שהם נמצאים במצב של חסד ושהם ייוושעו?

גן העדן השלישי וקוץ השטן